Måste jag bära hjälm när jag åker en Swift?

Du är inte lagligt skyldig att bära hjälm, men vi rekommenderar att du gör det då du både ser fantastiskt ut samtidigt som du skyddar ditt huvud!

Finns det en åldersgräns för att åka en Swift?

Ja, du måste vara minst 18 år för att åka Swift.

FAQ

Hos Swiftscooters är oslagbar kundservice vårt huvudmål. Vi ger dig svar på alla dina frågor och vill göra din upplevelse så positiv som möjligt. Ta en titt här nedan på vanliga frågor från våra kunder, så kan du hitta svar direkt.

Vad gör jag om mitt mobilbatteri tar slut under åkturen?

Se till att du har tillräckligt med batteri på telefonen innan du börjar resan! Om du skulle få slut på batteriet när du kör en Swift så kommer skotern att betraktas som övergiven och du kan debiteras en avgift. Kontakta supporten för mer information!

Finns det en viktgräns på skotrarna?

Viktgränsen för att åka en Swift är 120 kilogram. Kom ihåg att den maximala vikten inkluderar alla föremål som du bär på Swift:en, exempelvis en påse eller en ryggsäck.

Hur många kan åka på en Swift?

Vilka trafikregler ska jag följa?

Åk aldrig på en skoter tillsammans med någon annan. Det är väldigt farligt och du kan verkligen skada dig själv. Var rädd om dig själv och alla andra.

I Sverige klassas en elscooter

som en cykel. Därför bör cykelregler följas

när du åker på en Swift. Använd cykelbanor och var inte i vägen för fotgängare och bilister. Vill du vara extra smart bör du bära hjälm eftersom hjälmen skyddar ditt huvud och här bor kärnan i din smarthet!

Vart får man åka?

Du får åka innanför de röda linjerna som visas på kartan, hur mycket och hur länge du vill. Använd cykelfält och håll dig borta från bilister och fotgängare. Var försiktig med hastigheten när du kör omkring andra. Följ cykelregler samt använd hjälm för att skydda ditt huvud. När du parkerar din Swift ska den parkeras inom de gröna zonerna som visas på kartan och inte blockera bilar, grindar, dörrar eller trottoarer.

Appen låter mig inte avsluta min resa, vad ska jag göra?

Ibland kommer skotern inte att ansluta när du försöker avsluta din resa. I de flesta fall ligger anledningen till problemet i anslutningen. För att det ska fungera räcker det vanligtvis att du:

  • Ser till att du står bredvid skotern

  • Startar om appen

  • Flytta skotern runt lite och ge den ett nytt försök

  • Se till att din app är uppdaterad.

 

Om detta inte fungerar, kontakta vår support så avslutar vi resan åt dig!

Hur avslutar jag min resa och vart får jag parkera skotern?

Skotrarna måste parkeras inom den operativa zonen som visas i grön på kartan.

Hur kontaktar jag supporten?

Du kan snabbast kontakta oss via chatten här på hemsidan eller per mail på Contact@swiftscooters.se

Du kan även fylla i supportblanketten på vår hemsida, swiftscooters.se eller gå till supportfliken i appen!

Jag såg någon vandalisera en skoter, vad bör jag göra?

Vi skulle uppskatta ifall du skulle kunna skicka ett mail till oss på Contact@swiftscooters.se där du ger oss uppgifter om när det inträffade samt en beskrivning på personen. Du får även skriva i chatten här på hemsidan!

Är jag försäkrad när jag åker en Swift?

Då Swift-skotrarna klassas som cyklar i Sverige så innehar de ingen trafikförsäkring. Detta innebär att du är inte försäkrad av oss som företag men däremot är du försäkrad via ditt egna försäkringsbolag. Ditt försäkringsbolag bör täcka alla kostnader som eventuellt skulle inträffa vid en olycka. För att få mer information gällande detta, kontakta ditt försäkringsbolag.

Jag väntar min återbetalning, när kan jag förvänta mig den?

Det kan ta upp till 5-10 bankdagar innan transaktionen går igenom. Om din återbetalning ändå inte kommit fram ber vi dig att skicka ett mail till oss på contact@swiftscooters.se med beskrivning gällande ditt ärende!

Vad kostar det att hyra en Swift?

Det kostar 10 kr i upplåsningsavgift däretfer 2.5 kr/minut.